Virrat käynnistää lopulta PARAS-neuvottelut

Politiikkaan liittyvä keskustelu Virroilla
Nektariini

Virrat käynnistää lopulta PARAS-neuvottelut

Post by Nektariini » Fri Apr 29, 2011 2:27 pm

Pitkään vastaan hangoitellut Virrat on käynnistämässä Paras-yhteistyöneuvottelut Ruoveden ja Mänttä-Vilppulan sekä Alavuden ja Ähtärin kanssa. Neuvottelijoina toimivat kaupunginjohtaja Vesa Haapamäki ja perusturvajohtaja Jaana Ylä-Mononen.

Virtain kaupungin neuvottelujen keskeisenä ehtona on sosiaali- ja terveyspalveluiden säilyttäminen Virroilla jatkossakin.

Päätöksen PARAS-hankkeen suhteen on tarkoitus valmistua ennen syyskuun alkua.

Harri

Re: Virrat käynnistää lopulta PARAS-neuvottelut

Post by Harri » Mon Jun 27, 2011 6:02 pm

Pahalta näyttää kyllä pienten kuntien tilanne taas monella tavalla, kun uutta hallitusohjelmaa katsoo. Kuntien määrää aiotaan tiputtaa yli puolella ja ilmeisesti suht väkivaltaisesti, eli porkkanan sijaan keppiä luvassa.

Virtolaisena minun on hyvin vaikea ymmärtää, miten minun palveluni sillä paranevat, jos ne siirtyvät yhteen isoon keskukseen. Miten ihmiset, joilla ei välttämättä ole edes autoa, asioivat sujuvasti Mäntän keskustassa? Miten ratkaisu palvelee niitä virtolaisia kunnan työllistämiä työntekijöitä, joiden työmatka pitenee 100 km/päivä, olettaen että heidän työpaikkansa siirtyvät esimerkisi Mänttään?

Palveluiden siirtyminen kauemmas kuluttaa aikaa, rahaa ja polttoainetta tavallisilta ihmisiltä. En mitenkään jaksa uskoa että nämä menetetyt resurssit parantavat Suomen taloudellista tilannetta.

JanneL

Re: Virrat käynnistää lopulta PARAS-neuvottelut

Post by JanneL » Mon Jun 27, 2011 6:15 pm

Aivan.. ja enitenhän tuollainen uudistus heikentää pienten asemaa: kuka pitää pikkukunnan asukkaiden puolia sitten kun se on liitetty väkisin isompaan kuntaan? Mitä intressejä isoilla kunnilla on huolehtia pienempien syrjäseutujen asioista verrattuna siihen että nämä syrjäseudut saavat itse ajaa asioitaan!

Post Reply